Muoti vaikuttaa eri elämänaloilla oleviin ihmisiin. Se saavuttaa vähitellen suosiota eri yhteiskuntaluokkien keskuudessa. Jotta muoti tavoittaa kuluttajat, tarvitaan suuri määrä ammattilaisia. Muotisuunnittelun lisäksi löydät monia jännittäviä muotiin liittyviä töitä.
Jos et ole kiinnostunut suunnittelusta, mutta haluat silti pysyä yhteydessä muotiin, voit hoitaa muita työtehtäviä, kuten muotimarkkinointia/markkinointia/ostamista ja ennakointia kaikenlaisten vaatteiden yhteydessä, olipa kyseessä sitten hienostunut haute couture, valmiina vaatteita tai massamarkkinoille ja katuvaatteisiin.
Pohjimmiltaan muoti ja vähittäiskauppa yleensä toimivat tiiminä, jossa muotineuvojat, ostajat, ennustajat, kauppiaat ja markkinoijat, muotisuunnittelijat tekevät osansa hyvin ja pitävät alaa käynnissä. Jos rakastat muotia ja haluat olla tämän alan sukulaisissa ammatillisesti, voit ryhtyä työhön, kuten markkinointiin/kaupasta/ostamiseen ja ennustamiseen tällä alalla. Näiden töiden avulla voit suorittaa toimintoja, jotka auttavat suunnittelijoita myymään kokoelmiaan. Ostajana sinun on suoritettava useita toimintoja, kuten muodin ostaminen. Sinun tehtäväsi on ostaa raaka-aineita/tarvikkeita muotitaloille, ostaa taloja, vientitaloja ja vähittäismyyntilinjaa. Tätä varten sinulla on oltava ylivoimainen tietämys uusista trendeistä, jotka todennäköisesti tulevat markkinoille ja jotka todennäköisesti hakevat suuren määrän kuluttajia. Muotimarkkinoinnin tarkoituksena on pohjimmiltaan saada muoti tavoittaa mahdollisimman monta kuluttajaa ja auttaa muotisuunnittelijoita, vähittäiskauppoja tuomaan muoti kohdeasiakkaiden ulottuville. Sinun on työskenneltävä muotisuunnittelijoiden, tavarantoimittajien ja myös valmistustasolla, jotta muotisuunnittelua edeltävä prosessi voidaan tasoittaa.
Voit myös olla vahvasti mukana muodissa pitämällä vähittäiskauppaa. Jos sinulla on tietoa muodista ja alan toiminnasta, voit avata vähittäiskaupan. Vaihtoehtoisesti, jos et ole liian kiinnostunut yrittäjyydestä, voit työskennellä vähittäiskaupan päällikkönä/johtajana muotitaloissa ja vähittäiskaupoissa.
Fashion Forecasting on toinen alue, jolla voit osoittaa rakkautesi muotiin ja työskennellä alalla. Kuten nimestä voi päätellä, työhön kuuluu muotitrendien ennustaminen, tiettynä kauden tai vuoden suosittuja värejä sekä tyylejä, joista tulee todennäköisesti raivoa tietyn ajanjakson aikana. Suunnittelija ottaa viitteitä ennustajien ennustamista trendeistä ja päättää sitten lanseerattavan vaatelinjan tyylit, kankaat, värit ja suunnitellut vaatteet tiettyyn vuodenaikaan liittyvän malliston luomiseksi. Uusien trendien analysointi ja arviointi on tarpeellista ja suunnittelijat/myymälätalot ovat paljon riippuvaisia ennustajien tekemästä laajasta markkinatutkimuksesta. Työ saattaa edellyttää laajaa matkustamista päästäksesi kurkistamaan eri markkinoille eri maantieteellisillä alueilla. Sinun on ennakoitava uudet värit, joista tulee trendejä tulevalla kaudella, uudet tyylit ja trendit, joista tulee suosittuja.