THE SNEAKERS
  • Liiketoiminta
  • Ostokset
  • Uutiset
No Result
View All Result
Uusimuste Fi
  • Liiketoiminta
  • Ostokset
  • Uutiset
No Result
View All Result
Uusimuste Fi
No Result
View All Result

Chattibotit uuden vuosikymmenen asiakaspalvelijoina

Dagon Naji by Dagon Naji
19 lokakuun, 2021
in Teknologian
0
Chattibotit uuden vuosikymmenen asiakaspalvelijoina
Share on FacebookShare on Twitter

Oletko avannut nettisivuston ja heti nähnyt, kuinka alareunan chattiruutu hypähtää esiin ja siellä sinut toivotetaan tervetulleeksi sekä kysytään, voisiko sinua auttaa jollain tavalla. Kyseessä tuskin on aito ihminen, joka odottaisi valmiina kirjoittaakseen jokaiselle sivustovierailijalle jotain, vaan kyselijä on tekoälyyn perustuva chattibotti. Niihin voidaan törmätä minkä tahansa alan sivustoilla. Kyseessä voi olla verkkokauppa, tietosivusto tai vaikkapa uudet nettikasinot, mutta jokaisen niistä tavoite on sama: parantaa asiakaskokemusta ja -tyytyväisyyttä.

Yrityksille kyseessä ovat paras innovaatio sitten verkkokauppajärjestelmien, koska chattibotit eivät ole vain tyhjää puhuvia ohjelmistoja, vaan ne ovat aidosti tilanteista oppivia ja itseään kehittäviä sovelluksia. Niiden käyttäminen on yrityksen kannalta kustannustehokasta ja jopa viisasta. Nimittäin niitä voidaan käyttää asiakaspalvelijan sijaisuuden lisäksi myös markkinoinnissa. Lue lisää chattibottien mahdollisuuksista ja käyttötarkoituksista.

Chattibotti selitettynä

Käsite chattibotti (englanniksi chat bot) on melko uusi. Kyseessä on ohjelmisto, joka on suunniteltu varta vasten keskustelemaan ihmisten kanssa. Sen tavoite on palvella asiakasta pikaisesti ja vastata asiakkaan kysymyksiin heti. Botin vastaukset perustuvat ohjelmistoon syötettyyn tietokantaan, josta se etsii ne käyttäen tiettyjä avainsanoja, joita kysymyksissä näkyy. Kehittyneimmät botit pystyvät myös oppimaan käydyistä keskusteluista ja parantamaan vastauksia saamansa palautteen perusteella. Markkinoille on yhtä lailla täysin tekoälyttömiäkin chattibotteja.

Hyvin suunniteltu ja toimiva chattibotti on asiakaspalvelun paras työväline. Sen pariin voidaan ohjata kaikki yksinkertaiset kysymykset, jotka muuten ruuhkauttaisivat asiakaspalvelua. Täten botit vapauttavat yrityksen muita resursseja palvelemaan isommissa ongelmatapauksissa tai muissa asiakastarpeissa. Chattibottien luominen on melko helppoa, jonka takia niitä tekeviä yrityksiä sekä osaajia on runsaasti tarjolla. Sen suunnittelussa täytyy kuitenkin osata arvioida, miten keskustelu voisi jatkua eteenpäin ja miten se vaihtelee aloittain.

Käyttö markkinoinnissa

Chattibotti on oiva markkinointikalu. Jos pyörität verkkokauppaa, botti voidaan valjastaa myyntityöhön ja kohdistaa sen myymät tuotteet sivulla vierailevan asiakkaan mukaan. Ensinnäkin jos asiakas on kirjautunut sisään, hänen tekemänsä ostoshistoria tulisi välittömästi botin tietoisuuteen, samoin sivuhistoria. Näiden perusteella asiakkaalle voidaan ehdottaa uusia tuotteita tai kysyä, haluaisiko hän tilata jonkin sinä hetkenä tarkkailemaansa tuotetta. Jossain tapauksessa asiakkaalle voidaan ehdottaa erikoistarjousta johonkin häntä kiinnostaneeseen tuotteeseen.

Tämän kohdennetumpaa ja räätälöidympää markkinointia tuskin voisi muulla tavalla saada. Botin avulla pystytään yhtä lailla keräämään tietoa siitä, onko asiakas tyytyväinen yritykseen ja ostamaan tuotteeseensa. Chattibotit pystyvät tekoälyn ansiosta analysoimaan jättimäisiä määriä tietoa ja tekemään siitä johtopäätöksiä tavalla, joka ei ole mahdollista yhdenkään ihmisen toimesta. Täten se voi myös perustaa ehdotuksensa yrityksen myyntitilastoihin ja täten muodostaa idean siitä, mitä muuta asiakas voisi ehkä haluta.

Voivatko chattibotit korvata ihmiset täysin?

Pelkäätkö, että heräät joku päivä täysin automatisoidussa maailmassa, jossa jokainen työpaikka on joko robotin tai tekoälyllä varustetun ohjelmiston valtaama? Sitä tuskin tulee tapahtumaan, vaikka tekoälyllä onkin hyvin tehostava vaikutus monessa rutiininomaisessa tehtävässä. Ihmisen suurin voittoaskel tekoälyä vastaan on juuri ihmisyys. Ihmiset pystyvät tuntemaan empatiaa vastapuolta kohtaan sekä me olemme luovia tavalla, jota ei ole mahdollista saavuttaa tekoälyllä. Ihmisaivot ovat edelleen niin uniikki asia maailmassa, ettei niitä voi tuosta vain korvata millään tietokoneella.

Yksi jarru tekoälyn kanssa on myös se, että sitä ei vielä käytä tarpeeksi monet ihmiset. Alexan ja Siirin kaltaiset tekoälyapurit ja -kaiuttimet ovat vasta hyvin harvan päivittäisessä käytössä eikä kasvu ole ollut odotusten mukaista. Etenkin tekoälyyn liittyviä ongelmia on sen keräämä tieto asiakkaasta ja käyttäjästä, jonka voidaan pelätä siirtyvän ulkopuolisten käsiin esimerkiksi tietomurtojen yhteydessä.

Kaiuttimien ollaan jopa epäilty salakuuntelevan kodissa asuvia, joka on vain tehnyt hallaa koko projektille. Chattibotit on kuitenkin harmittomampi tekoälyn osa, koska sen tiedot ja tekemät analyysit perustuvat vain yhden sivuston tietokantaan. Se tarjoaa täten normaalia huomattavasti nopeamman ja tehokkaamman asiakaspalvelukokemuksen, koska asiakkaan ei tarvitse odottaa yhteyden muodostamista asiakaspalvelijaan chatissa tai mahdollisesti tuntikaupalla vastausta sähköpostiin.

Ympärivuorokautista, henkilökohtaista palvelua

Chattibotit ovat myös ympärivuorokautisia palvelijoita eli ne pystyvät avustamaan asiakkaita työaikojen ulkopuolella. Täten yritys ei menetä yhtäkään asiakaskontaktia vain sen takia, ettei hän pysty palvelemaan häntä kyseisenä ajankohtana. Botti pystyy päivystämään ilman lisäliksaa tai erikoistoimia. Sen käyttömahdollisuudet ovat lukuisat ja se pystytään valjastamaan monenlaisiin asiakaspalvelutöihin, jonka johdosta sitä ruvetaan käyttämään yhä laajemmin seuraavien viiden vuoden aikana.

Related Posts

Teknologian

Miksi tabletit eivät vieläkään ole pystyneet korvaamaan tietokoneita?

Tietotekniikkaa seuraavilla on pitänyt kiirettä viime aikoina: eri valmistajat julkaisevat uusia puhelimia ja tietokoneita tasaisin väliajoin. Joskus varmasti tuntuu...

by Dagon Naji
9 joulukuun, 2021
Turvallisuus internetissä
Teknologian

Turvallisuus internetissä

Internet on lähes kaikkien ihmisten käyttämä jokapäiväinen hyödyke. Sitä käyttävät kaikenlaiset ihmiset ikään ja sukupuoleen katsomatta ympäri maailman. Internetin...

by Dagon Naji
11 marraskuun, 2021
Vauhdittaako 5G-teknologian yleistyminen verkkokauppaa entisestään vuonna 2022?
Teknologian

Vauhdittaako 5G-teknologian yleistyminen verkkokauppaa entisestään vuonna 2022?

Useiden asiantuntijoiden mukaan olemme uuden teollisen vallankumouksen partaalla, ja se on tehokkaampi ja voimakkaampi kuin mikään aiempi teollinen vallankumous....

by Dagon Naji
15 kesäkuun, 2021
Next Post
Turvallisuus internetissä

Turvallisuus internetissä

POPULAR POSTS

  • Parhaat vinkit yrityksen perustamiseen vuonna 2021 – 9 vinkkiä, jotka jokaisella aloittelevalla yrittäjällä kannattaa pitää mielessä!

    Parhaat vinkit yrityksen perustamiseen vuonna 2021 – 9 vinkkiä, jotka jokaisella aloittelevalla yrittäjällä kannattaa pitää mielessä!

    0 shares
    Share 0 Tweet 0
  • Lohkoketjun käyttöönoton kehitys kasinoissa ja rahapeliteollisuudessa

    0 shares
    Share 0 Tweet 0
  • Miksi kryptovaluutoilla ja nettikasinoilla on yhteinen tulevaisuus

    0 shares
    Share 0 Tweet 0

Viimeisimmät artikkelit

  • Pelit ilman lisenssiä: riskit ja seuraukset 24 maaliskuun, 2023
  • Parhaat keinot saada kaikki irti vedonlyönnistä 10 helmikuun, 2023
  • Näin löydät ja hyödynnät nettikasinoiden monipuoliset bonusohjelmat tehokkaimmin 24 tammikuun, 2023
No Result
View All Result

Arkistot

  • maaliskuu 2023
  • helmikuu 2023
  • tammikuu 2023
  • joulukuu 2022
  • marraskuu 2022
  • lokakuu 2022
  • heinäkuu 2022
  • toukokuu 2022
  • huhtikuu 2022
  • maaliskuu 2022
  • helmikuu 2022
  • tammikuu 2022
  • joulukuu 2021
  • marraskuu 2021
  • lokakuu 2021
  • kesäkuu 2021
  • joulukuu 2020
  • marraskuu 2020
  • syyskuu 2020
  • elokuu 2020
  • toukokuu 2020
  • Get support

© 2021 Uusimuste Fi - All Rights Reserved.

No Result
View All Result
  • Liiketoiminta
  • Ostokset
  • Uutiset

© 2021 Uusimuste Fi - All Rights Reserved.